Leefstijl: water drinken is belangrijk!

Water drinken is belangrijk. Heel belangrijk zelfs! Ergens is bedacht dat je minstens 2 liter water per dag zou moeten drinken, om je vochthuishouding op pijl te houden. Genoeg eten en genoeg drinken om te kunnen functioneren: dat is voor een ieder bekend. Maar hoe zit dit eigenlijk? En is 2 liter echt nodig? Melk is goed voor elk. En met genoeg vocht ben je minder kort door de bocht. Dat drinken belangrijk is weten we allemaal, maar waarom? Een mens bestaat voor 50-70% uit water. En je hoofd voor wel 90% (dit zijn overigens gegeneraliseerde getallen, pin me hier niet op vast). Wel grappig overigens dat we dus eigenlijk allemaal waterhoofden hebben. Vocht zit in je bloed, in je cellen, in je spieren.. overal!

Vocht zorgt voor transport binnen het lichaam. Het voert voedingsstoffen naar de spieren en organen en zorgt ervoor dat afvalstoffen weer afgevoerd kunnen worden. Ook urine en ontlasting werken op deze manier. Ideaal transportmiddel en onmisbaar bovendien! Het heeft een beschermende functie in bijvoorbeeld de ogen of gewrichten. Het zorgt ervoor dat we niet bot-op-bot hoeven te bewegen en dat onze ogen kunnen blijven draaien en werken.

Waarschijnlijk wisten we dit allemaal al of hadden we het op zijn minst kunnen bedenken. Maar hoe zit het nou precies? Waarom is water belangrijk voor ‘mij’ ? Niet roken is belangrijk, niet te veel drinken is belangrijk, er zijn zoveel dingen belangrijk! Vandaar dat ik bij deze even op een rijtje heb gezet waarom water drinken toch echt in een gezonde leefstijl thuis hoort. We sporten wat af met z’n allen en denken erg na over wat we eten. Ik ga je vertellen: als je niet genoeg drinkt is dit veel minder effectief. De uitleg volgt.

Sporten en drinken

Vocht zorgt voor temperatuurregulatie. Het is belangrijk dat je lichaam op goede temperatuur blijft om alle enzymen in je lijf optimaal te laten functioneren. Wanneer je het warm krijgt door te sporten, koorts of door externe factoren zoals bijvoorbeeld de zon of een warm bad, zal je lijf warmte af gaan staan. Dit gebeurt door vocht naar buiten te laten treden via poriën, welke vervolgens zorgen voor afkoeling van de onderhuidse bloedvaatjes. Hierdoor wordt je bloed kouder waardoor je zult afkoelen!

Wanneer je niet genoeg drinkt tijdens het sporten, maar ook in het gewone leven, ontstaan er klachten. Dit ontstaat tijdens of na sporten, aan het eind van een lange dag of na het drinken van (veel) alcohol. Wanneer we maar slechts 1% van ons lichaamsgewicht verliezen aan vocht begint het lijf al te reageren! Dit doet het lijf door minder urine aan te maken en dit dus donkerder te laten blijven. Een droge mond is hiervan ook een verschijnsel. Ook kunnen we misselijk worden of krijgen we hoofdpijn, we gaan soms braken of worden licht in het hoofd.

Bij 2% afname is een prestatieafname van wel 20% gemeten! Zaak dus dat je zeker niet onder die 2% komt. Ook is bij 2% de temperatuurregulatie van je lijf verstoord waardoor je het mogelijk heel erg warm krijgt. 3% vochtverlies merk je aan concentratieverlies en een heel erg moe gevoel. Bij dit stadium krijgen de hersenen dusdanig minder vocht dat ze niet meer goed kunnen functioneren. Niet goed lijkt me! Als we 4% vocht verliezen worden dingen menens. Dit zie je bij mensen die in extreme hitte terecht komen of ECHT lang sporten. Hierbij zie je onder andere dat mensen last krijgen van pijn in de spieren of spierkrampen. Dit is een stadium waarbij ook je lever en je nieren minder van gaan functioneren. Iets waaraan je dit vochtverlies kan herkennen is het maar 3x per dag te hoeven plassen, waarbij je dan ook maar een heel klein beetje plast. Hoe dan ook, niet gezond!

Dat we dus genoeg water moeten drinken is wel duidelijk. Maar hoe doe je dat dan? Een trucje wat ik van een docent op de Academy leerde is: ga voor je training op de weegschaal staan en drink het aantal kilo wat je bent afgevallen in liters x1,5. Bij 0,5kilo afvallen drink je dus 750ml water! Hou hierbij in de gaten dat een daling van 2% maximaal is na een inspanning.

Eten en drinken

Vocht is nodig om ons spijsverteringsstelsel op gang te houden. Denk maar aan bijvoorbeeld speeksel in je mond of vocht wat ik de darmen bij je eten komt. Hierdoor kunnen enzymen vrijkomen die je eten verteren. Al het lekker wat we naar binnen werken vind daarmee de juiste weg naar organen, waardoor ons goede eetgedrag optimaal beloond wordt!

Maar, vallen we ook af van water drinken? Nee. Dit is een fabel. Wanneer je water drinkt, drink je geen andere dingen. En in water zitten minder calorieën dan in elke andere drank. Vandaar dat je afvalt wanneer je water drinkt! Ha. Ook is het wetenschappelijk bewegen dat je wanneer je water drinkt, je een minder honger gevoel hebt. Minder honger is minder eten is afvallen. Maar afvallen door water te drinken bestaat dus niet. Het is zelf zo dat door teveel water drinken, je nieren je niet meer bij kunnen houden. Het overtollige vocht blijft dan in je lichaam zitten waardoor je dingen ‘stuk kunt maken’ die je liever heel houdt (lees: organen). Dit even ter overdenking.

Maar, hoe zorg ik er nou voor dat ik voldoende drink? Wat is een goede hoeveelheid water per dag? De eerste tip die ik hierover wil geven is dat het gaat om VOCHT. Water is vocht, maar in groente zit ook erg veel vocht. Daarnaast heb je natuurlijk ook je amandelmelk, smoothie of je yoghurtje in de ochtend. Of je theetje met een vriendin in de middag. Een standaard regel die gehanteerd wordt is:

Voldoende vocht (in liters) = (lichaamsgewicht (kg) x 0.2) + (verloren gewicht door training x 1,5 )